21 January 2012

.........

Assalammualaikum wbrkt.....
Hari ini dh mula cuti....cina yg raya dgn aku sekali kena cuti sama,ni lah yg dikatakan 1 malaysia.Ekonomi malaysia pun banyak kaum cina yg pegang kan.Takpelah ada cuti kita cuti,tkde cuti kita keje  huhuhu...Petang tadi balik keje,aku tk amik zikry.Bakul motor aku penuh dgn barang jadi aku terus balik rumah.Sampai rumah aku tpon wife aku ajak g amik zikry.Kul 6.15 aku sampai...tngok2 tinggal zikry seorang....alahai sian dia.Lom sempat buka pintu kete dia dh sampai ke kete.Aku bawa dia masuk semula utk amik beg dan helmet dia dan kena tandatangan buku kehadiran.

Setiap pagi aku hantar zikry g sekolah taska dialah.Aku bawa dia naik motor sbb dia lbh suka naik motor...dan tak lah susahkan ibu nak hantar zikry dan zarif.Tetapi awal pagi dia kena bangun le awal...biasa aku bangun awal mandi dan solat subuh dulu...kemudian baru aku kejutkan zikry.Masa kejutkan dia sian plak dgn mata tk bleh buka,jalan nak kena pimpin...lagi manja dari adik dia.Masaalah dia ni dgn ibu dia,dia buat tk tau je...sian ibu dia.Jd bila dgn aku dia tk bnyk songel sgt la,aku kejut dia bangun walaupun susah.Mandi pun tk nangis...klu ibu dia mandikan,melalak dia.Siap mandi aku siapkan dialah..bedakkan dia,pakaikan baju dia.Biasanya ibu dia siapkan susu,bila dah siap semua dia akan minum susu botol sambil baring dan kekadang sampai tertido.

Aku dah siap semua,aku bawalah zikry naik motor hantar g sekolah.Naik motor pagi2 tahu2 je la kan sejuk.Tapi dia tetap nak naik motor juga...jadi aku bawalah juga.Setiap petang plak aku amik masa balik keje.Ada satu hari tu,balik keje aku amik dia....dah nak sampai umah aku baru perasan dia tidur...itu pun masa aku tekan brek,kepala terhantuk kt handle motor.Rupanya dia tido...aku nak ketawa pun ada huhuhu...sampai umah aku parking motor dan aku turunkan dia dr motor....sambil berdiri pun dia pejam mata tk bleh buka mata.Gelagat dia sekarang ni bila kuar je,dia nak aku pimpin tangan dia.Kecik2 nk peluk pun susah mesti melalak...dh besar ni nak peluk la nak pimpin la huhuhu anak2.

Yang jadi susahnya bila dua2 berebut nak pimpin tangan ayahnya...tangan ayah ada dua jadi sorang sebelah la....eh tk nk juga nak berebut juga.Nnt si zikry cakap...abg anak ayah,adik anak ibu pimpinlah ibu.....yg si zarif plak menangis panggil ayah....jd yg kecil gak yg mengalah ikut ibu.kalau tangan aku free aku pimpin dua2 sekali...aku cakap dgn zikry...dua2 anak ayah dan ibu.Zikry ni suka sakat adik dia.Anak2 semakin membesar.....yg aku seronok mereka membesar didepan mata aku.Aku ayah yg garang dgn anak bukan suami yg garang dgn isteri huhuhu...walaupun anak2 aku kena tangan dgn aku terutama si zikry tp dia tetap manja dgn aku...dan aku plak bkn tangan kan dia ikut marah aku tapi utk mengajar dia.kdg2 aku sedih bila aku pukul anak aku....lepas aku pukul atau marah aku akan pujuk dia....dan aku pasti sgt yg mereka belum memahami sepenuhnya apa yg ibubapa marahkannya.

Apapun setiap ibubapa diluar sana ada cara mereka sendiri utk mendidik anak kan.Siapa yg tak sayang anak kan....adalah batasnya utk mengajar dan mendidik anak dgn cara masing2.Aku tak mengharap lenih utk anak aku...asalkan dia jadi insan yg berguna pada ibubapa,masyarakat dan agama....insyaallah.Hehehe mulanya aku tkde citer td,dh masuk bab anak ni panjang plak citer....klu ikut hati sampai esok tk abis citer huhuhu....sampai sini jela...babai ....assalammualaikum

No comments: